بررسی و تحلیل نقش دیو در شاهنامه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات
- نویسنده زهرا خرمیان
- استاد راهنما محمود رضایی دشت ارژنه مختار ابراهیمی
- سال انتشار 1393
چکیده
در سراسر زندگی انسان و در باور همه ی قوم ها و ملّت ها، نیروهایی دیده شده است که همواره پهنه ی هستی را میدان ستیز و جنگ کرده تا بتوانند بر هستی چیرگی یابند. نیروهای نیک در یک سو و بدکاران در سوی دیگرِ این نبرد همیشگی لشکر آراسته اند. در باور ایرانیان باستان، جهان مینوی و هستی گیتیانه، پیوسته دست خوش نبرد پیروان اهورایی و دیوهای اهریمنی می شده است. خاستگاه دیو و اهریمن و دیگر پتیاره های آسیب رساننده به هستی اهورایی از کهن ترین اسطوره های ملل بوده است؛ چنان که ردّپای آن ها در افسانه های میان رودان، اسطوره های هندوان و داستان های آریاییان دیده شده است. این دیوان و اهریمنان در آغاز نه تنها چهره ی پتیارگی نداشتند؛ بلکه برخی تا بلندای مرتبه ی الهگی قد برافراشته اند. در باور آیین مزدیسنا برخی از این الهگان از بلند مرتبگی فرو افتاده و به درّه ی پست دیوی در غلتیده اند. پژوهش حاضر می کوشد تا در چرایی و چگونگی خویشکاری ها و کارکرد اهریمنان و دیوان کندوکاو کرده؛ به شناخت و شناسایی آنان نایل گردد. اوستا و نوشته های پهلوی در روایت های اسطوره و گاه تاریخی خود بازتاب دهنده ی آیین ها، رفتارها و اندیشه های این پدیده های هستی برانداز بوده اند. در شاهنامه ی فردوسی که می توان آن را آینه ای در برابر آینه ی ایران باستان دانست؛ بسیاری از رفتارهای دیوها با تأثیرپذیری از محیط و فرهنگ سده ی سوم و چهارم در داستان ها و روایت های ملّی باز تابیده است تا روشنگر راه نیکی و دوری از راه تاریک بدی برای دانایان و خردگرایان باشد. به هر روی، اگر دیو در اوستا و متن های پهلوی، هستیِ شریرانه دارد و در برابر انسان ها ایستاده است، برداشت فردوسی آن است که می تواند در پیکره ی انسان ها نیز جهان هستی را به نابودی بکشاند. از این رو فردوسی کوشیده است به این جنبه از دیو و رفتارهای دیوسارانه ی انسان ها بپردازد. وی این موضوع را در چهره ی افراسیاب و ضحّاک به روایت کشیده است.
منابع مشابه
دیو در شاهنامه
مقالة دیو در شاهنامه، برداشتی است از واژة دیو که پیش از اسلام در فرهنگ ایرانی رایج بود و پس از ورود اسلام به ایران مانند بسیاری از پدیدههای دیگر تغییر کرد و جای خود را به «جن» داد. آنچه در این مقاله اهمیت دارد، طرح برخورد انسان با دیوان است. زیرا انها همواره عامل مخل زندگی آدمی و نافی ارزشهای بشری به شمار آمدهاند. فردوسی ضمن معرفی این موجودات و مختصات آنها مبارزة بیامان ایرانیان را با افکار...
متن کاملبررسی بازتاب اعتقاد به استویهاد یا دیو مرگ در شاهنامه
دیوها و مخلوقات اهریمنی بخشی جداییناپذیر از اساطیر و باورهای ایرانیان باستان را تشکیل میدهند، در واقع پیشینیان ما برای هر کدام از رذیلتها و پدیدههای شر، قائل به دیوی خاص بودند و آشکار شدن هریک از این عناصر شرور و ویرانگر را به آن دیوها نسبت میدادند. از جمله پدیدههایی که ایرانیان برای آن دیوی خاص قائل بودند، پدیدۀ مرگ است؛ پدیدهای که آن را به استویهاد یا دیو مرگ منسوب میکردند. این باور ...
متن کاملاولاد: دیو یا انسان؟(بررسی هویّت اولاد بر مبنای نگارههای شاهنامه)
برای حلّ ابهامات متنی شاهنامه، از منابع متعدّدی استفاده شده است؛ نظیر متون تاریخی، متون اساطیری، فرهنگهای لغت، متون حماسی و ... . امّا تاکنون به منابع تصویری بهمثابة منبعی در شاهنامهپژوهی توجه نشده است. مقصود از منابع تصویری، نگارههای نسخ مصوّر شاهنامه است. این نگارهها بیشتر با رویکردی تزئینی و هنری بررسی شده و تاکنون از آنها بهمثابة یک منبع پژوهشی استفاده نشدهاست. این جستار سعی دارد تا به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023